Hz. Osman döneminde Emeviler devleti tamamen ele geçirdiler. Artık Halifeye karşı isyanlar başladı. İlk defa Müslüman coğrafyasının çeşitli yerlerinden gelen isyancıların bu başkaldırıya gösterdikleri sebepleri gelin Ahmed Emin'in yazdığı "İslam'ın Bugünü" adlı kitabının 86 ve 87. Sayfalarından takip edelim. Hz. Osman'ın Emevilerin yaptıklarına nasıl göz yumduğunu, onları kollamak adına halka nasıl sırtını döndüğü olayların bazılarını yazmış. Biz de bu "bazı"ların bazısını aktaracağız.
"…Halkın Hz. Osman’a kızmasının en önemli sebeplerden biri de bu idi: Emevilerden Halid b. Üseyd kendisinden bağış istedi, dört yüz bin dirhem verdi. Resulüllah’ın sürgüne gönderdiği Hakem b. El-As'ı geri getirtti, yüz bin dirhem verdi.( Bu şahıs kovulduğu muhite Hilafet makamının en yetkili kişilerden biri olarak döndü.) Müslümanlara vakfedilen Medine çarşısını Mervan b. El-Hakem'e verdi. (Ehli Beyt'in malı olan) Fedek çiftliğini Mervan'a verdi. ( Hakem Hz. Osman'ın amcasıdır. Mervan da onun oğludur. Hz. Osman'ın öldürülmesine sebep olan olayın da mimarıdır. Bu ismin de altını çizin.) Medine'nin etrafındaki korulukları Müslümanların hayvanlarına yasakladı. Emevileri serbest bıraktı…" Müslümanlara ait olan devlet malını akrabalarına nasıl pay ettiğini, sadece bazılarını nakletmesine rağmen yarım sayfa kaplamış. İsyan edenlerin evin etrafını sararak önce halifeden bu yanlışların düzeltilmesini istediler. Hz. Ali'nin de araya girmesiyle isteklerinin kabul edileceğine ikna olan guruplar dönüp geldikleri yerlere hareket ettiler. Fakat Mısır'a doğru giden şüpheli birini durdurup arıyorlar üzerinden altında Halife'nin mührü olan bir mektup bulunuyor. Bu kişinin kendisi de Hz. Osman'ın kölesi olduğu anlaşılıyor. Mektup da yazılanlar ise kendilerine verilen sözün aksine Mısır valisine isyancıların öldürülmesi yazılıyordu.
Bu olaydan sonra geri dönen insanlar Hz. Osman'a: Mısır’a doğru giden kölesinde bir mektup bulduklarını, anlaşmanın aksine hareket edildiği için artık o makamı bırakmasını istediler. Halife ise kendisinin böyle bir mektuptan haberi olmadığını, eğer böyle bir mektup yazılmışsa Mervan'ın yapabileceğini söylüyor. İsyancılar da; öyleyse Mervan'ı kendilerine teslim etmesini istemişler. Buna da razı olmayınca kendisinin ölümüyle sonuçlanan bir noktaya yine o malum kabilenin oyunu ile gelindi.
Hz. Osman'ın ölümüyle birlikte İslam âlemini istedikleri ortama sürüklemek için zemin oluşmuştu. Düşüncelerini artık aleni ortaya koymanın zamanı geldiğini göstermek için de Şam Valisi, Müslümanların Halife seçtiği Hz. Ali'ye biat etmeyerek ilan etti. Bununla da yetinmeyerek Meşru halifeye karşı asker toplayıp binlerce beklide on binlerce Müslüman'ın kanının dökülmesine ve günümüze kadar gelen ayrılıklara sebep olan Cemel, Sıffin ve bunların sonucu olan hariciler ile yapılan Nehravan savaşları malum hesapların sonucudur. Nehravan savaşında yenilen harici olarak bilinen gurup, yine Müslümanlık adına Müslümanların halifesini namazda şehit ederek fitneyi yaşatmaya katkıda bulundular. Hz.Ali'den sonra Şam ve Mısır'ın dışında bütün Müslümanlar İmam Hasan'ı halife olarak seçtiler.